Κυριακή, 24 Ιανουαρίου 2010

Η γεννηση ενος κατασκοπου

ΙΑΝ ΦΛΕΜΙΝΓΚ, Ο Πατέρας Του Διασημότερου Κατασκόπου (18/05/200)

18.5.1908 - 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ


Η άποψη ότι ο Τζέιμς Μποντ υπήρξε προέκταση του ανθρώπου που τον δημιούργησε, του Ιαν Φλέμινγκ, δεν διακρίνεται από υπερβολή γιατί στον πολυτάραχο βίο του Φλέμινγκ αντανακλάται η εικόνα του μυστικού πράκτορα ο οποίος συνεχίζει να επηρεάζει εκατομμύρια θαυμαστών.


Η μεγαλοαστική καταγωγή του γεννημένου στο Λονδίνο Ιαν Λάνκαστερ Φλέμινγκ (18.5.1908 - 12.08.1964) σήμαινε ανατροφή στα πούπουλα. Ο πατέρας του ήταν βουλευτής των Συντηρητικών, ο παππούς του τραπεζίτης. Αξιοζήλευτες σπουδές στο Κολέγιο του Ιτον, απ' όπου μάλιστα ο Φλέμινγκ είχε αποβληθεί όταν αποκαλύφθηκε μια ερωτική περιπέτειά του. Οι τυχοδιωκτικές και κοσμοπολίτικες διαθέσεις του σε συνάρτηση με την έμφυτη φαντασία του τον οδήγησαν στην απόφαση να εγκαταλείψει τη στρατιωτική σχολή και να ακολουθήσει τον δρόμο της δημοσιογραφίας.

Η δημοσιογραφία τον οδήγησε στην κατασκοπία και η κατασκοπία στη μυθιστοριογραφία...

Η σχέση του Φλέμινγκ με τον Τζέιμς Μποντ ουσιαστικά αρχίζει το 1939, όταν για λογαριασμό των «Times» του Λονδίνου ο κατοπινός συγγραφέας ανέλαβε να καλύψει μια υπόθεση εμπορίου στη Σοβιετική Ένωση. Η εφημερίδα «Pravda» τον κατηγόρησε για κατασκοπία και ο Φλέμινγκ αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη χώρα. Η κατηγορία απεδείχθη βάσιμη. Επιστρέφοντας στην πατρίδα του, ενημέρωσε τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες για τους σοβιετικούς εξοπλισμούς και όταν ξέσπασε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Φλέμινγκ κρίθηκε απαραίτητο εργαλείο των μυστικών υπηρεσιών του Βασιλικού Ναυτικού.


Οι καλές γνώσεις του Φλέμινγκ στα οικονομικά, η ευχέρειά του στις ξένες γλώσσες και η κοινωνικότητά του ως κοσμοπολίτης τζέντλεμαν - πλέιμποϊ τον βοήθησαν να εξελιχθεί σε ικανότατο αναλυτή πολεμικών επιχειρήσεων, με ειδικότητα το σπάσιμο κωδικών και τον αποπροσανατολισμό του εχθρού. Γνώρισε ολόκληρο τον κόσμο συλλέγοντας εμπειρίες, αλλά βρέθηκε και προσωπικά στο πεδίο δράσης, το 1940, στη Γαλλία όπου ανέλαβε την ευθύνη της επιχείρησης απόδρασης προσφύγων από τη χώρα (αργότερα φυγάδευσε τον βασιλιά Ζογκ της Αλβανίας).


Η συγγραφική φλόγα του Φλέμινγκ επρόκειτο να ανάψει αρκετά χρόνια μετά τη λήξη του πολέμου, ωστόσο είναι εμφανές ότι ο πόλεμος ανέπτυξε τη φαντασία του. Σημειωτέον ότι είχε την προνοητικότητα να κρατάει σημειώσεις. Προτού λήξει ο πόλεμος, η ιδέα ενός ήρωα μυθιστορημάτων κατασκοπίας τον απασχολούσε. Από το τέλος του πολέμου ως τη χρονιά εμφάνισης του Τζέιμς Μποντ, ο Φλέμινγκ διετέλεσε διευθυντής του τμήματος διεθνών ειδήσεων των «Times». Από αυτή τη θέση μπορούσε να συλλέγει και να ελέγχει ανταποκρίσεις από όλο τον κόσμο.


Ο Τζέιμς Μποντ εμφανίζεται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα, το 1952, με την έκδοση του «Καζινό Ρουαγιάλ». Ο Φλέμινγκ ήταν 44 ετών όταν έγραψε το μυθιστόρημα στο εξοχικό του στην Τζαμάικα όπου προετοίμαζε τον... γάμο του. Γάμος ο οποίος έγινε εσπευσμένα γιατί η σύζυγός του, Αν, είχε μείνει έγκυος, βάζοντας τέλος στις ερωτικές ατασθαλίες του Φλέμινγκ, ο οποίος, όπως ακριβώς ο Τζέιμς Μποντ, είχε υπάρξει μεγάλος γυναικάς. Όσο για το εξοχικό, ήταν μια παραχώρηση των «Times» και μάλιστα λεγόταν «Goldeneye» (ο τίτλος ενός έργου του). Εκεί ο Φλέμινγκ έγραψε τα περισσότερα από τα δώδεκα μυθιστορήματά του με ήρωα τον 007 (και δύο συλλογές μικρών ιστοριών). Το 1961 οι παραγωγοί Αλμπερτ Μπρόκολι και Χάρι Σάλτσμαν απέκτησαν τα δικαιώματα όλων των έργων του Φλέμινγκ με τον 007, εκτός από το πρώτο - το «Καζινό Ρουαγιάλ» - που ανήκε στον παραγωγό Γκρέγκορι Ράτοφ (γι' αυτό και η τελευταία επίσημη ταινία Τζέιμς Μποντ από μυθιστόρημα του Φλέμινγκ είναι το «Casino Royale» με τον Ντάνιελ Κρεγκ). Παρεμπιπτόντως ο Σον Κόνερι δεν συγκαταλεγόταν στις προτιμήσεις του Φλέμινγκ, ο οποίος είχε στο μυαλό του ηθοποιούς, όπως ο Κάρι Γκραντ, ο Ρότζερ Μουρ και ο Ντέιβιντ Νίβεν. Όταν όμως ο συγγραφέας είδε τον «Δρ Νο» ένιωσε ικανοποιημένος.


Τον Οκτώβριο του 2000 είδαν το φως της δημοσιότητας δαχτυλογραφημένες και χειρόγραφες προσωπικές σημειώσεις του συγγραφέα που αφορούν τη δημιουργία του Μποντ. Το ενδιαφέρον εδώ έγκειται στο ότι, ενώ τα αρχεία του Φλέμινγκ αναφέρονται σε πράγματα ήδη γνωστά για τον Μποντ, αυτά τα πράγματα ποτέ ως τότε δεν είχαν ερμηνευθεί. Τα αρχεία αποκαλύπτουν μικρές ή μεγάλες λεπτομέρειες μέσω τον οποίων εξηγείται ο χαρακτήρας του πράκτορα 007, ο οποίος έμοιαζε πολύ με τον «πατέρα» του.


Το αλκοόλ ανέκαθεν υπήρξε μια χαρακτηριστική λεπτομέρεια η οποία συνοδεύει τον Μποντ σε όλες τις περιπέτειές του. Ο Τζέιμς Μποντ π.χ. επέμενε πάντοτε το μαρτίνι του να είναι «κουνημένο» και όχι ανακατεμένο. Ο Αντριου Λάσετ, βιογράφος του Φλέμινγκ - που προτιμούσε τα κοκτέιλ περισσότερο απ' ό,τι το κρασί -, υποστηρίζει ότι ο συγγραφέας δεν ήθελε να ανακατεύονται τα ποτά διότι έτσι χανόταν η γεύση και το άρωμα των συστατικών τους. Ο Φλέμινγκ αγαπούσε πολύ το τζιν και το βερμούτ και σύμφωνα με τις σημειώσεις του ήθελε να προστατεύει τον Μποντ σε ό,τι αφορούσε το αλκοόλ. «Το ποτό ξεκούραζε τον Μποντ» γράφει. «Κανόνας του ήταν να μη μεθύσει ποτέ, αν και μέσα σε 20 χρόνια είναι μάλλον απίθανο να μην κοιμήθηκε έστω μία φορά μεθυσμένος».

Κανόνες του Μποντ ήταν επίσης να μην πίνει ποτέ το μεσημέρι ή μετά το δείπνο και βέβαια ποτέ να μην αγγίζει λικέρ. «Ο Φλέμιγκ δεν μπορούσε να τα βγάλει πέρα με το αλκοόλ» είπε ο Λάσετ. «Δύο ποτήρια κρασί με το μεσημεριανό του ήταν αρκετά για να τον διαλύσουν».


Τα περίπλοκα «γκάτζετ», τα όπλα αλλά και τα γρήγορα αυτοκίνητα ανήκουν επίσης στις αδυναμίες του Τζέιμς Μποντ, όπως άλλωστε ήταν και του Φλέμινγκ που έκανε συλλογή πρώτων εκδόσεων βιβλίων που αναφέρονταν στην εξέλιξη της τεχνολογίας. Αγαπημένο αυτοκίνητο του συγγραφέα ήταν η Μπουγκάτι, αν και προτίμησε κάτι πιο σοβινιστικό για τον πράκτορά του, την περίφημη Αστον Μάρτιν.


Αποκαλυπτικές επίσης είναι κάποιες λεπτομέρειες που αναφέρονται στο πώς ο Φλέμινγκ επέλεγε τα ονόματα των χαρακτήρων στα μυθιστορήματά του. Λίγοι ίσως γνωρίζουν ότι το ονοματεπώνυμο Τζέιμς Μποντ ήταν μια έμπνευση της στιγμής. Ο Φλέμινγκ «δανείστηκε» το ονοματεπώνυμο του ορνιθολόγου συγγραφέα ενός βιβλίου γύρω από πουλιά των Δυτικών Ινδιών, το οποίο ανακάλυψε τυχαία επάνω σε ένα τραπέζι στο σαλόνι του ξενοδοχείου. Όσο για τον κωδικό 007, το 00 ήταν το νούμερο που χρησιμοποιούσε το Γουάιτ Χολ για να χαρακτηρίζει απόρρητα έγγραφα

.

Το όνομα του Φίλιξ Λάιτερ, αμερικανού συνδέσμου του 007 με τη CIA, «συναρμολογήθηκε» από τα ονόματα δύο γνωστών του συγγραφέα, του Ιβαρ Φίλιξ Μπράις, (συμμαθητή του στο Κολέγιο του Ιτον) και ενός αμερικανού φίλου του ονόματι Τόμι Λάιτερ. Η μις Μόνιπενι, ιδιαιτέρα γραμματεύς του «Μ», προϊσταμένου του Μποντ, οφείλει την ονομασία της σε έναν χαρακτήρα του ανολοκλήρωτου μυθιστορήματος «The Sett», του αδελφού του Φλέμινγκ, Πίτερ Φλέμινγκ.

Πηγη δημοσιευματος

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
ΒΗΜΑ 6 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 08

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου